PENERAPAN ANALISIS SWOT DALAM MENINGKATKAN KINERJA KARYAWAN DI WINDOFA APPAREL

Andarias Sambo, Kunto Atmojo, Sani Mawarni, Mohammad Anno Zuhrias

Abstract


Employee performance problems are closely related to the company's achievements, because employees are one of the main factors for the company in achieving the goals that have been set. The company's inability to improve the performance of its employees is an obstacle that must be faced by every company, including Windofa Apparel. This research is a qualitative descriptive study using the SWOT analysis method. Collecting data through literature and field studies with interview and observation techniques.“The results obtained are that the company's internal strengths and weaknesses are in an average internal position, while the company's external opportunities and threats are in a high external position. The position of the Windofa Apparel company is in cell II, namely in the growth strategy position which requires the company to choose a strategy that concentrates through horizontal integration. The strategy that can be used by Windofa Apparel in order to improve the performance of its employees is the SO (Strengths–Opportunities) strategy, actions that can be taken in the SO strategy include collaborating with other businesses, conducting performance development through company workshops for employees, and maximizing product promotions for both customers. new or old.
Keywords: SWOT Analysis, Employee Performance


Full Text:

PDF

References


Ananda Lubis, F., Junaidi, J., Lubis, Y., & Lubis, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia (SDM) Terhadap Efektifitas Kerja Dan Implikasinya Terhadap Kinerja Karyawan Pelaksana Di PT. Perkebunan Nusantara II (Persero). Jurnal Agrica, 12(2), 103-109.

Anggraeni, W., & Yuniarsih, T. (2017). Dampak tata ruang kantor terhadap efektivitas kerja pegawai dinas pendidikan kota Bandung. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 2(2), 105-112.

Arfianti, A. (2017). Analisis SWOT dalam Meningkatkan Daya Saing pada PT TRI MEGA SYARIAH Kantor Cabang Makassar. Skripsi: Universitas Muhammadiyah Makassar.

Dariansyah, D. (2018). Pengaruh Disiplin Kerja, Motivasi dan Kualitas Pelayanan terhadap Kinerja Pegawai Kantor Pelayanan Pajak Pratama Kramat Jati. Jurnal Sosio e-kons, 10(2), 150-164.

Dewi, I. H. P., & Sutiadiningsih, A. (2013). Hubungan Antara Tingkat Kinerja Karyawan dengan Kualitas Produk Makanan Buffet di Hotel. Ejournal boga, 2 (1), 226 - 233.

Ernawati. (2018). Pengaruh Pengawasan Terhadap Kinerja Pegawai Pada Kantor Camat Barak Kabupaten Enrekang. Skripsi: Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Makassar.

Fahmi, Irham. (2014). Analisa Kinerja Keuangan. Bandung : Alfabeta

Ferayanti, F. (2017). Peran Kepala Sekolah dan Guru PAI dalam meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Agama Islam di SMP PGRI 6 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

GARINI, D. P. (2018). Analisis Peran Insentif Dan Daya Beli Masyarakat Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada CV Prima Jaya Motor Dayamurni, Tulang Bawang Barat) (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Hafsah, Mohammad Jafar. (2000). Kemitraan Usaha: Konsepsi dan Strategi. Jakarta: PT. Pustaka Sinar Harapan.

Handoko, H. T. (2014). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. BPFE-Yogyakarta: Yogyakarta.

Hasibuan, Malayu S.P. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

———————— (2019). Manajemen: Dasar, Pengertian, dan Masalah. Jakarta : Bumi Aksara.

Juliansyah, E. (2017). Strategi Pengembangan Sumber Daya Perusahaan Dalam Meningkatkan Kinerja PDAM Kabupaten Sukabumi. Jurnal Ekonomak, 3(2), 19-37.

Juwita, A. (2019). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran Furniture di Some Renders Madiun. Undergraduate (S1) thesis, IAIN Ponorogo.

Kasmir. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori dan Praktik). Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Kusnadi, H. (2003). Masalah, Kerjasama, Konflik dan Kinerja. Malang: Taroda

Lazer, R dan Wikstrom, W. (1977). Appraising Managerial Performanos. Conference Board.

Lupiyoadi, R. (2001). Manajemen pemasaran jasa: Teori dan praktek. Jakarta: Salemba Empat.

Mangkunegara, A. A. A. P. (2000). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: Remaja Rosda Karya

————— (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mas’ud, F. (2004). Survei Diagnosis Organisasional. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Mathis, R. L., dan John H. Jackson. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia. Penerjemah: Diana Angelica. Jakarta: Salemba Empat.

Moeheriono. (2012). Pengukuran Kinerja Berbasis Kompetensi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Munandar, A. S. (2008). Psikologi Industri dan Organisasi. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia (UI-Press).

Notoatmodjo, Soekidjo. (2015). Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta

Panggabean, M. S. (2004). Manajemen sumber daya manusia. Bogor: Ghalia Indonesia.

Prastowo, A. (2011). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Pratama, Y. (2015). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen PO. Rosalia Indah Di Palur Karanganyar Dengan Fasilitas Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal ekonomi dan Kewirausahaan, 15.

Ramadhan, A. (2022). Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Kinerja Karyawan. Jurnal Abdi Ilmu, 14(2), 313-327.

Rangkuti, F. (2006). Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: PT Gramedia

————— (2014). Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama.

————— (2017). Analisis SWOT: Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama.

Rheny, S. 11 Januari (2022). (Online). Definisi Workshop, Manfaat, Jenis, Bedaanya dengan Training. https://www.ekrut.com/media/workshop-adalah. Diakses pada 28 Juli 2022.

Rivai, Veithzal. (2005). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan Dari teori Ke Praktik. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Safithri, M. N. 4 Maret (2022). Pelanggan Adalah: Pengertian, Jenis, dan Karakteristiknya. (Online). https://majoo.id/solusi/detail/pelanggan-adalah. Diakses pada 27 Juli 2022.

Samaji, R. (2015). Strategi Pengembangan Ekowisata Nglanggeran dalam Upaya Meningkatkan Pendapatan Masyarakat Desa Nglanggeran Kecamatan Patuk Kabupaten Gunungkidul. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Ekonomi. Yogyakarta: Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Santhi, N. H., & Hartati, W. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kinerja dan Kepuasan Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa STIA Muhammadiyah Selong). Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan dan Inovator Pendidikan, 4(1).

Sari, D. G., Heriyanto, & Noviardy, A. (2017). Analisis Kualitas Sumber Daya Manusia Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT Waskita Beton Precast, Tbk Batching Plant Bandara Palembang. Ekonomi Bisnis, 2(1), 10–19.

Sari, N., Lie, D., & Inrawan, A. (2015). Pengaruh pengawasan terhadap kinerja pegawai pada kantor pelayanan kekayaan negara dan lelang pematangsiantar. Maker: Jurnal Manajemen, 1(1), 49-56.

Sedarmayanti. (2017). Manajemen Sumber daya Manusia, Reformasi Birokrasi dan Manajemen Pegawai Negeri Sipil. Bandung: Refika Aditama.

Simamora, Henry. (2005). Membuat Karyawan Lebih Produktif Dalam Jangka Panjang (Manajemen SDM). Yogyakarta: STIE YKPN.

Subianto, T. (2007). Studi tentang perilaku konsumen beserta implikasinya terhadap keputusan pembelian. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 3(3), 165-182.

Subri, M. (2003). Ekonomi Sumber Daya Manusia dalam Perspektif Pembangunan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2007). Metodologi Penelitian Bisnis. Jakarta: PT. Gramedia.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sulaeha, S. (2021). Strategi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam. Skripsi: Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Makassar.

Susanti, A. T., & Sigit, A. A. (2017). Analisis Strategi Optimalisasi Pengembangan Wisata Alam dengan Sistem Informasi Geografis di Kecamatan Dlingo, Kabupaten Bantul Provinsi DIY (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Sutrisno, Edi. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia Edisi pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tarigan, C. G. (2014). Pengaruh Pengembangan Sumber Daya Manusia Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. PLN Cabang Binjai. Publikauma: Jurnal Administrasi Publik Universitas Medan Area, 2(2), 146-153.

Thorik G. & Utus H. S. (2007). Marketing Muhammad. Bandung: Madania

Prima.

Togodly, E., Tarore, H. S., & Tumbel, T. M. (2018). Pengaruh Promosi terhadap Peningkatan Penjualan pada Koperasi Serba USAha Baliem Arabica di Kabupaten Jayawijaya. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 6(001).

Udaya, Jusuf et al. (2013). Manajemen Stratejik. Yogyakarta: Ilmu Graha.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2003 Tentang Ketenagakerjaan.

Usmara, A. (2003). Strategi Baru Manajemen Pemasaran. Yogyakarta : Amara Books.

Windofa Apparel. (2022). Data Umum Windofa Apparel. Jakarta.

Yahya, A. B. (2021). Analisis SWOT Terhadap Penerapan Manajemen Sumberdaya Manusia dan Dampaknya Terhadap Peningkatan Kinerja Karyawan di CV. BERDIKARI Magetan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Zaeni, Asyhadie. (2008). Aspek-Aspek Jaminan Sosial Tenaga Kerja Di Indonesia. Jakarta: PT Grafindo Persada.




DOI: https://doi.org/10.46975/ebp.v5i2.193

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Published by:

Universitas Mitra Bangsa 

Jl. Tanjung Barat No. 11 Jakarta Selatan

Telp: (021) 7817823  Fax: (021) 7815144

Website: https://umiba.ac.id/