ANALISIS SWOT PADA USAHA MIKRO KECIL MENENGAH SABLON (STUDI KASUS UMKM ONDERDIL SABLON, KOTA JAKARTA SELATAN, DKI JAKARTA)

Feriandy Feriandy, Kemil Pasya Abdila, Ifah Masrifah

Abstract


This thesis discusses the SWOT analysis of Screen Printing Parts SMEs in order to obtain the right marketing strategy. Screen Printing Parts is one of the MSMEs located in South Jakarta City, DKI Jakarta, which has been developing since 2017. Onderdil Sablon produces screen printing clothes and screen printing tools. Since starting his business, Onderdil Sablon have always been faced with various kinds of obstacles. The number of similar companies that have emerged makes it difficult for Onderdil Sablon to maintain their product position due to increasingly fierce industry competition. The condition of intense competition is a problem faced Onderdil Sablon. The purpose of this study was to determine the marketing strategy for UMKM Screen Printing Parts through SWOT analysis. In determining the marketing strategy, it is necessary to know the internal factors of strengths and weaknesses, as well as external factors of opportunities and threats. The strategy that can be applied, namely the ST strategy is a strategy that uses the strengths of the company to overcome threats or commonly called a diversification strategy.


Keywords


MSMEs Onderdil Sablon, SWOT Analysis, marketing strategy

Full Text:

PDF

References


Admin (2022). Analisa Usaha Sablon, Modal, Dan Tips Sukses Memulainya, (online), (https://bmedia.net/bisnis/usaha-sablon/, html, diakses 3 Mei 2023)

Admin (2021). Sablon, (online), (https://id.wikipedia.org/wiki/sablon, html, diakses 3 Mei 2023)

Astuti, A.M.I., dan S. Ratnasari (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus di Kantor Pos Kota Magelang 56100) Jurnal Ilmu Manajemen, XVII (2) : 58-70

Barotoihsan (2018). Pengertian & Jenis – Jenis Sablon, (online),

(https://terminalkaos.com/pengertian-jenis-jenis-sablon/, html, diakses 3 Mei 2023)

Dirbawanto, N.D. dan H. Adlina (2022). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Tingkat Penjualan Di Era New Normal Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang, V (1) : 136-143

Fawzi, M.G.H., dkk (2022). Strategi Pemasaran Konsep, Teori Dan Implementasi. Tangerang Selatan: Pascal Books.

Firmansyah, M.A. (2019). Pemasaran (Dasar dan Konsep). Surabaya: Penerbit Qiara Media.

Hasanah, N., S. Muhtar, dan I. Muliasari (2020). Mudah Memahami Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM). Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.

Heryana, A. (2018). Informan dan Pemilihan Informan dalam Penelitian Kualitatif, (online),

(https://www.researchgate.net/publication/329351816_Informan_dan_Pemilihan_Informan_dalam_Penelitian_Kualitatif, html, diakses 19 Agustus 2023)

Mashuri dan D. Nurjannah (2020). Analisis SWOT sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing (Studi pada PT. Bank Riau Kepri Unit Usaha Syariah Pekanbaru) Jurnal Perbankan Syariah, I (1) : 97112

Musyawarah, I.Y. dan D. Idayanti (2022). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan pada Usaha Ibu Bagas di Kecamatan Mamuju Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, I (1) : 1-13

Nabilla, A.G. dan A. Tuasela (2021). Strategi Pemasaran dalam Upaya Meningkatkan Pendapatan pada Diva Karaoke Rumah Bernyanyi di Kota Timika Jurnal Kritis, V (2) : 21-40

Nirmasari, D. Analisis Strategi Pemasaran Pada Usaha Kecil Menengah Percetakan (Studi Kasus UKM Percetakan The Bejos Screen Printing, Kota Palopo, Sulawesi Selatan) 2019 [Skripsi]. Makassar. Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Makassar.

Purbohastuti, A.W. (2021). Efektivitas Bauran Pemasaran pada Keputusan Pembelian Konsumen Indomaret Jurnal Sains Manajemen, VII ( 1) : 1-17

Saleh, M.Y dan M. Said (2019). Konsep Dan Strategi Pemasaran. Makassar: CV Sah Media.

Sanjaya, P.K.A. dan I.P. Nuratama (2021). Tata Kelola Manajemen & Keuangan Usaha Mikro Kecil Menengah. Gowa: CV Cahaya Bintang Cemerlang.

Taufik, dkk (2021). Pelatihan Pengembangan Usaha Sablon dalam Upaya Peningkatan UKM bagi Masyarakat Desa Koper Kecamatan Kresek Kabupaten Tangerang Dibrata Jurnal, II (1) : 88-96




DOI: https://doi.org/10.46975/aliansi.v18i2.533

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Feriandy Feriandy, Kemil Pasya Abdila, Ifah Masrifah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ISSN : 2541-545X


Published by:

Universitas Mitra Bangsa

Jl. Tanjung Barat No. 11 Jakarta Selatan

Telp: (021) 7817823  Fax: (021) 7815144

Website: https://umiba.ac.id/